강솔로몬 목사
믿음/이웃사랑
March 3, 2024

한국에 있는 전국의 대학교수 1,315명을 설문 조사한 결과에 따르면, 작년 2023년을 사자성어로 ‘견리망의'(見利忘義)로 꼽았다고 합니다. 견리망의를 풀이하면 ‘개인의 이로움만을 추구하고 몰두하다 보니 의로움을 저버린다’라는 의미입니다. 이렇게 분열된 사회를 한탄하며 한 교수는 “지금 우리 사회는 견리망의의 현상이 난무해 나라 전체가 마치 각자도생의 싸움판이 된 것 같다”라며 꼽은 이유를 설명하기도 했습니다. 전국 대학교수들의 견해이니 만큼 사회의 한 일원이 되기 전 현재 공부하며 준비하는 대학생들의 사상과 가치관, 정치적 그리고 사회적 이데올로기의 큰 흐름을 얼추 들여다 볼 수 있는 대목이 아닌가 합니다.

소크라테스를 비롯해 고대 그리스 철학자인 플라톤은 네 가지 주요 미덕으로 지덕, 절덕, 용덕, 그리고 의덕을 들었습니다. ‘미덕’으로 번역되는 virtue의 어원은 라틴어 vir에서 왔는데 그 의미는 사람(man)이라는 뜻입니다. 여기에 -tue라는 접미사(suffix)가 결합하여 ‘사람다움’이라는 뜻을 가진 단어가 탄생하게 됩니다. 그런 면에서 정말 사람답게 살려면 ‘의로움’인 ‘의덕’이 빠질 수가 없다는 것입니다. 한국의 대학교수들이 지적했던 것과 같이, 고대 그리스 철학자들이 중요하게 여겼던 의로움을 포함한 ‘미덕’은 이제 찾아보기가 힘들어졌습니다. 그 이유는 아이러니하게도 자신의 이로움, 바로 인간이 자신의 이익을 좇다가 생긴 결과라는 점입니다. 이렇듯 인간은 스스로 의로울 수 없고 선한 것을 행할 능력이 없음을 강조할 뿐입니다.

오늘, 이 현실을 곰곰이 생각해 보면 한국뿐 아니라 미국 그리고 더 나아가 총체적 세태라는 것을 통감하게 됩니다. 다른 이들을 돌아보는 긍휼과 자비는 찾아보기 힘들고 더욱 외롭고 쓸쓸한 세상이 되어만 갑니다. 이것은 저로 하여금 ‘교회다움’이 무엇인지 그리고 오늘날 우리 ‘교회는 어떠한가?’ 라는 질문을 던지게 합니다. 사도바울은 ‘교회’에 “누구든지 자기의 유익을 구하지 말고 남의 유익을 구하라”라고 권면합니다. (고전10:24). 그리고 겸손한 마음으로 자기보다 남을 낫게 여기고 각각 다른 사람들의 일을 돌아보라고 외칩니다. 바로 ‘그리스도의 마음’을 품으라는 것입니다 (빌 2:3-5).

‘교회다움’은 예수 그리스도의 마음을 품을 때 비로소 진정한 ‘의로움’을 나타내는 줄로 믿습니다. 물론 성경에서 말하는 의로움은 세상과 비교할 수 없는 바로 예수 그리스도의 의를 말합니다. 우리는 예수 그리스도를 믿는 믿음으로 구원받았고 ‘의롭다’ 함을 받았습니다. 따라서 하나님의 아들이신 예수그리스도께서 하나님과 동등 됨을 취하지 아니하시고 자기를 비워 종의 형체를 가지신 겸손과 낮아지심은 바로 우리를 향한 하나님의 긍휼이요, 헤세드 사랑이자 전적인 은혜입니다. 그 은혜를 입고 복음에 빚진 자들이 바로 교회요 성도입니다. 그러므로 그리스도의 마음을 품고 ‘교회다움’을 나타내어 하나님의 영광을 드러내는 우리 모두가 되길 주님의 이름으로 축복합니다.


Churchlikeness

Rev. Solomon Kang

According to the results of a survey of 1,315 professors at national universities in Korea, the four-Chinese-character idiom Gyeon-li-mang-ui'(見利忘義) was selected as the idiom of the year for 2023. The meaning of ‘Gyeon-li-mang-ui’ can be interpreted as ‘virtue is lost for one’s profit.’ To elaborate, it means ‘to be absorbed in pursuing personal gain that one forgets virtue and interest of others.’ This consensus of the national university professors may provide a glimpse into the major trends in changes of thoughts and values of current university students, who are preparing to become members of the society, and shows overarching political and societal ideologies today.

Including Socrates, the ancient Greek philosopher Plato listed ‘prudence,’ ‘temperance,’ ‘fortitude,’ and ‘justice’ as the four ‘cardinal virtues.’ The origin of the word ‘virtue’ comes from the Latin ‘vir,’ which means ‘man.’ With the addition of the suffix ‘-tue,’ it becomes a word meaning ‘humanness’ or ‘the quality of being human.’ In this respect, to truly live in a way that is most ideal for a humankind and to keep a balanced, harmonious society, the virtue of ‘justice’ cannot be omitted. Nonetheless, both professors in Korea and Greek philosophers would agree that ‘virtue’ is now hard to find today. Ironically, the reason for this is the pursuit of personal gain, a result of very ‘human’ nature. It only highlights that human does not have the ability to be ‘just’ or do ‘good’ within of themselves.

Upon deeply contemplating on today’s reality, I realize that this phenomenon reflects the collective condition of the world. The current era is becoming increasingly private, self-centered, and even more lonely, as people tend to think only for themselves and value their own benefits, making it difficult to find compassion and mercy for others. This leads me to ask, what the ‘churchlikeness’ is and ‘what it means to be the church’ in times like this. The Apostle Paul exhorts “Let no one seek his own good, but the good of his neighbor” (1 Cor 10:24) and calls upon the church to regard others as better than themselves with humility and to look after the interests of others, urging us to have ‘the mind of Christ Jesus’ (Phil 2:3-5).

I believe that ‘what it means to be the church’ or the ‘true design of the church’ should display this lacking ‘virtue’ in the world as she embodies the mind of Christ. However, when we Christians speak of ‘righteousness,’ we are referring to the true righteousness exemplified by Jesus Christ. We have been saved and ‘justified’ through faith alone in the works of Jesus Christ. Therefore, we ought to imitate the humility and self-emptying of Jesus Christ, the Son of God, who did not consider equality with God but took on the nature of a servant. Those who are indebted to the gospel and the righteousness of Christ are called the ‘church,’ and the church is the ‘hope’ of this world. Therefore, as we embody the mind of Christ, I challenge you in the name of the Lord to reveal the ‘churchlikeness,’ manifesting the glory of God.